Algemene verkoops- en aannemingsvoorwaarden

Artikel 1 : Algemeen 
Deze algemene voorwaarden beheersen de contractuele relatie tussen de Klant en Actief IT Services (KBO-nummer BE0804.370.817). Onder Actief IT Services wordt verstaan alle ondernemingen werkzaam onder deze handelsbenaming met name: (1) Actief Computers BVBA – Hof Ter Zee met zetel te 8600 Diksmuide, Esenweg 195 (KBO-nummer 0874.960.883), (2) Quima bv met zetel te 8600 Diksmuide, Esenweg 195 (KBO-nummer 0899.083.003) Deze algemene voorwaarden zijn integraal van toepassing op elke contractuele relatie tussen Partijen alsook op alle offertes en specifieke overeenkomsten waarbij Actief IT Services goederen en/of diensten van welke aard en onder welke benaming dan ook aan de Klant levert. Afwijkingen hiervan dienen steeds schriftelijk tussen partijen vastgelegd te worden. De eventuele inkoop-, verkoop- of andere voorwaarden van de Klant worden uitdrukkelijk uitgesloten. De eventuele nietigheid van een bepaling van deze voorwaarden heeft niet tot gevolg dat de overige bepalingen evenals de overeenkomst automatisch nietig zijn. 

Artikel 2 : Offertes 
Alle offertes en andere aanbiedingen van Actief IT Services hebben slechts een indicatief karakter en zijn niet bindend. Ze zijn gebaseerd op de bij de aanvraag door de Klant verstrekte gegevens waarvoor de Klant de volle verantwoordelijkheid draagt. Alle projectvoorstellen of offertes van Actief IT Services voor het uitvoeren van bepaalde werkzaamheden zijn steeds opgesteld in regie en volgens een loutere raming, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders overeengekomen. 

Artikel 3: Bestellingen en annulering 
Bij iedere geplaatste bestelling of aanvaarding van het aanbod is de Klant gehouden tot volledige betaling van alle bestelde goederen of diensten. Indien de Klant na aanvaarding wenst te annuleren, heeft Actief IT Services de keuze tussen: - ofwel de gedwongen tenuitvoerlegging van de overeenkomst; - ofwel de ontbinding van de overeenkomst ten laste van de Klant, waarbij de Klant gehouden is tot het betalen van een forfaitaire schadevergoeding van 20 % van het bedrag van de bestelling ( met een minimum van 20 euro), onverminderd het recht van de Actief IT Services om zijn meerdere schade te bewijzen. Actief IT Services zal zijn keuze schriftelijk (SMS/email/post) aan de Klant mededelen. 

Artikel 4 : Leveringstermijnen 
De vooropgestelde leveringstermijnen beginnen te lopen vanaf de datum van de bestelling. Alle leveringstermijnen worden gegeven louter ten informatieve titel en kunnen nooit als bindend worden aanzien. Overschrijding van de termijnen kan onder geen enkele voorwaarde, ook niet na ingebrekestelling, aanleiding geven tot verbreking van de overeenkomst noch tot enige schadevergoeding. De Klant heeft op geen enkel ogenblik het recht een laattijdige levering te weigeren. 

Artikel 5 : Risico en Transport 
De levering van de producten gebeurt steeds in de magazijnen van Actief IT Services, behoudens andere afspraak tussen partijen. Het transport of de verzending van de goederen geschiedt steeds voor rekening en op risico van de Klant, zelfs wanneer de transporteur anders zou overeenkomen met Actief IT Services en indien Actief IT Services de transportkosten zou dragen. 

Artikel 6 : Eigendomsvoorbehoud 
Alle geleverde goederen blijven eigendom van Actief IT Services tot volledige betaling van alle bedragen die de Klant aan Actief IT Services verschuldigd is. Dit recht van Actief IT Services geldt eveneens indien de door haar geleverde producten reeds werden geïntegreerd of verwerkt met andere zaken, al dan niet toebehorend aan de Klant. De Klant erkent uitdrukkelijk dat Actief IT Services het recht behoudt de goederen terug te vorderen bij gebreke aan volledige betaling. Zolang de betaling niet is gebeurd, verbindt de Klant er zich toe de goederen te verzekeren tegen alle risico’s. De Klant mag de geleverde goederen noch verkopen, noch verplaatsen, noch in huur of onderpand geven noch met een hypotheek belasten vooraleer de volledige koopprijs is voldaan. De Klant is aansprakelijk voor het verlies, beschadiging en om het even welke andere oorzaak die een waardevermindering tot gevolg heeft, zelfs in geval van overmacht. Actief IT Services heeft het recht om de in het kader van de Overeenkomst van de Klant ontvangen goederen of voor de Klant gegeneerde of bestelde goederen onder zich te houden, ondanks een bestaande verplichting tot afgifte of overdracht, totdat de Klant alle aan Actief IT Services nog openstaande bedragen heeft voldaan. In geval van onvolledige of laattijdige betaling, of bij weigering tot betaling door de Klant, heeft Actief IT Services het recht om haar verplichtingen jegens de Klant, in het bijzonder doch niet beperkt tot haar leveringsverplichtingen inzake Diensten of gebruiksrechten, geheel of gedeeltelijk op te schorten totdat de Klant zijn betalingsverplichtingen integraal is nagekomen. Dit schorsingsrecht geldt eveneens voor verplichtingen inzake Producten die reeds werden betaald alsook voor dienstverlening inzake hosting, backups, support en Saas-software. 

Artikel 7 : Prijzen en betaling 
Tenzij anders uitdrukkelijk in de overeenkomst gestipuleerd, zijn alle aangeduide prijzen exclusief BTW en andere eventuele belastingen of heffingen. Behoudens andersluidend beding zijn de facturen contant betaalbaar op de maatschappelijke zetel van Actief IT Services. In geval van niet of laattijdige betaling zal dit bedrag van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een rente opbrengen van 10% per jaar. Daarnaast is de Klant eveneens een forfaitair schadebeding verschuldigd op het integrale openstaand bedrag van 10%, met een minimum van 125 EUR. De mogelijkheid voor de Klant om zijn betalingsverplichtingen op te schorten wordt expliciet uitgesloten. Indien de goederen dienen te worden geleverd in het kader van het uitvoeren van aannemingswerken, behoudt Actief IT Services zich het recht voor de goederen en/of werken aan te rekenen naarmate de levering van de goederen en/of de uitvoering der werken vorderen. Behoudens andersluidend beding gebeurt de betaling als volgt: 30% bij de bestelling 50% bij de beschikbaarheid der goederen 20% na oplevering der werken. 

Artikel 8: Klachten 
Elke klacht voor zichtbare gebreken dient uiterlijk bij de levering schriftelijk op de leveringsbon vermeld te worden. Zo niet worden de goederen geacht aanvaard te zijn. Actief IT Services geeft geen garantie voor verborgen gebreken, tenzij er tussen Partijen dienaangaande specifieke garantieverplichtingen werden overeengekomen. In ieder geval dient een verborgen gebreken op straffe van verval uiterlijk binnen de 15 dagen na de ontdekking van het gebrek schriftelijk gemeld te worden. De Klant draagt het risico van het gebruik, de toepassing en het beheer in zijn organisatie van de door Actief IT Services geleverde Producten. De Klant zelf draagt zorg voor de juiste installatie, montage en ingebruikname en voor de juiste instellingen van de goederen, tenzij dienaangaande tussen Partijen andere schriftelijke afspraken zouden zijn gemaakt. 

Artikel 9: Waarborg 
Actief IT Services verleent voor de geleverde goederen dezelfde waarborgen welke hem door de fabrikanten en/of leveranciers van de goederen worden gegeven. Behoudens andersluidend beding kan de Klant geen uitgebreidere aanspraken maken. De waarborgperiode gaat in op de dag van de aanvaarding van de goederen en/of diensten. De aansprakelijkheid uit hoofde van de waarborgplicht van de Actief IT Services beperkt zich maximaal tot de levering van goederen of onderdelen, exclusief plaatsing- en verplaatsingkosten. Actief IT Services houdt zicht het recht voor in plaats van nieuwe delen te leveren de defecte delen te herstellen, het geleverde geheel te vervangen of terug te nemen tegen terugbetaling van de koopprijs. De gevolgen door normale slijtage, ondeskundige behandeling of verkeerd onderhoud/gebruik, zijn uitdrukkelijk uitgesloten uit de verstrekte waarborg. De waarborg wordt niet verleend indien de montage en ingebruikstelling niet is uitgevoerd door Actief IT Services. De waarborg loopt voor zover de Klant Actief IT Services onmiddellijk verwittigd heeft zoals bepaald in artikel 8 en de betalingsvoorwaarden heeft vervuld. Elke levering van nieuwe onderdelen, alle werken van nazicht en herstelling, alle verplaatsingen, enz. die worden verricht na het verstrijken van de waarborgperiode, zullen steeds in rekening gebracht worden. Actief IT Services is niet verantwoordelijk voor het verlies van data bij het uitvoeren van herstellingen, noch voor de goede werking van programma’s bij het overzetten en/of upgraden van software. Enkel officieel aangekochte software wordt ondersteund. De Klant wordt verondersteld een backup te hebben van zijn software en data. Softwareproblemen worden nooit in garantie hersteld. Goederen met een aankoopprijs beneden 12,50 euro zullen enkel omgeruild worden, indien het defect vastgesteld wordt binnen een tijdspanne van 14 dagen na aankoop. Defecte goederen die ter herstelling aan de Actief Computers worden terugbezorgd zonder duidelijke defectomschrijving, zullen in dezelfde staat worden teruggezonden naar de Klant die zal instaan voor de transportkosten. Goederen door de Klant naar Actief IT Services opgestuurd ter herstelling, dienen bij Actief IT Services toe te komen in de originele verpakking. Indien bij aankomst de goederen schade vertonen veroorzaakt door het transport, worden de goederen naar de Klant, op diens kosten, geretourneerd zonder nog voor garantie in aanmerking te komen. Bij het terugsturen van goederen naar Actief IT Services ter herstelling, zal een forfaitair bedrag van 40,50 euro excl. btw verschuldigd zijn zo die goederen bij nader inzien toch niet defect waren of nooit bij Actief IT Services werden aangekocht. Goederen uit garantie of niet van Actief IT Services afkomstig, en binnengebracht ter herstelling of upgrading, verblijven in de bedrijfsruimte van de Actief IT Services op risico van de klant. Indien er herstelde goederen of klaarliggende bestellingen niet afgehaald worden binnen een termijn van 60 dagen, worden deze goederen automatische eigendom van de Actief IT Services en vervalt eventuele betaalde voorschotten in het voordeel van de Actief IT Services. De Klant kan op geen enkele wijze recht hebben op een compensatie of terugbetaling. 

Artikel 10 : Omruilen 
Indien de Klant bepaalde goederen die in de winkel van Actief IT Services werden gekocht, wenst te retourneren, dient dit binnen de 8 dagen na de aankoop te gebeuren door het terugbrengen van de goederen in de originele, ongeopende en onbeschadigde verpakking met de kassabon naar de winkel van aankoop. In ruil zal Actief IT Services de Klant een tegoed bon geven ter waarde van de teruggebrachte aankoop. Deze tegoed bon blijft 1 jaar geldig vanaf uitgifte en dient in één keer te worden besteed door de Klant. 

Artikel 11: Aansprakelijkheid 
Alle verbintenissen die Actief IT Services aangaat zijn inspanningsverbintenissen die zij naar best vermogen zal uitvoeren, doch in geen geval een resultaatverbintenis. Actief IT Services garandeert nooit een resultaat, noch dat de door haar geleverde producten en diensten in overeenstemming zijn om het even welke wettelijke bepaling of voorschrift. Actief IT Services kan niet aansprakelijk worden gesteld voor lichte of onopzettelijke tekortkomingen. De totale aansprakelijkheid van Actief IT Services voor directe schade wegens een toerekenbare zware of opzettelijke tekortkoming, daaronder uitdrukkelijk ook begrepen iedere tekortkoming in de nakoming van een met de Klant overeengekomen garantieverplichting, is beperkt tot de vergoeding van maximaal 1.250 euro per schadegeval, waaronder ook een samenhangende reeks van gebeurtenissen dient verstaan te worden. De eventuele aansprakelijkheid is beperkt tot de fysische en materiële schade. Actief IT Services is niet aansprakelijk voor de gevolg- of indirecte schade, inclusief het verloren gaan van data. 

Artikel 12: Intellectuele Eigendom 
Alle rechten van intellectuele eigendom op de door Actief IT Services ontwikkelde of geleverde Producten en voorbereidend materiaal daarvan, of andere materialen zoals analyses, ontwerpen, documentatie, rapporten, offertes, komen uitsluitend toe aan Actief IT Services, haar eigen licentiegevers of haar leveranciers. De Klant verkrijgt uitsluitend de gebruiksrechten die hem uitdrukkelijk zijn toegekend in het Contract. Een aan de Klant toegekend gebruiksrecht is beperkt tot de overeengekomen licentievoorwaarden en is niet-exclusief, niet-overdraagbaar aan derden en niet-sublicentieerbaar. De toegekende gebruiksrechten gelden uitsluitend voor persoonlijk gebruik door de Klant. Het is de Klant niet toegestaan om de Producten zelf te gaan verwerken of commercialiseren zonder voorafgaandelijke schriftelijke toestemming van Actief IT Services, haar licentiegevers of haar leveranciers. De Klant draagt zelf de volledige verantwoordelijkheid om alle voor haar nodige of verplichte aantal licenties en toestemmingen te bekomen. In geen geval kan Actief IT Services aansprakelijk worden gesteld indien de Klant niet over de voor haar nodige licenties beschikt, zelfs indien Actief IT Services bepaalde hieraan verbonden diensten heeft geleverd. 

Artikel 13 : Geschillen 
In geval van betwisting zijn, naar keuze van Actief IT Services, uitsluitend de Rechtbanken van het arrondissement Veurne bevoegd. De contractuele relaties tussen partijen worden uitsluitend door Belgisch recht geregeld.